nuffnang

Sunday, 21 August 2011

Sape cakap bulan puasa tak ada hantu????



Kejadian ini berlaku kira-kira seminggu yang lalu apabila kakak saya makan bersama kawan-kawan di sebuah kedai makan di tepi pantai.Nama kedai perlu di rahsiakan supaya tidak menjatuhkan reputasi perniagaan pihak kedai berkenaan.[lokasi penang]
gambar ini diambil kira-kira pukul 7 sebelum berbuka puasa

Anak panah menunjukkan dua ekor makhluk yang ingin berposing jugak.
gambar tak berapa clear sebab camera hanset bukan jenis cybershoot.
setelah di zoom inilah sahaja yang dapat digambarkan.
tapi kalau gambar original dari hanset zoom memang clear siap nampak tanduk lagi.




nota kecil:gambar  tidak di Edit langsung sebab tak pandai guna photoshop




salam abg deryck------>\m/


Saturday, 13 August 2011

gosok gigi





suatu hari seorang doktor wanita yang cantik masuk kampung untuk melakukan kajian kesihatan ke atas penduduk.Bila semua penduduk sudah berkumpul doctor tadi mula bertanya.

Doc: menjaga kesihatan haruslah bermula dengan gigi!!!jadi pakcik disini gosok gigi berapa kali sehari??

pak cik saad:Bagi pak cik cukuplah sehari sekali.

pak cik hussin;sekali sahaja??saya tiga kali sehari!!

Doc:bila waktu pak cik hussin gosok gigi??

pak cik hussin:pagi..tengah hari. dan juga sebelum tidur doctor..

pak cik bedul:saya 12 kali doctor gosok gigi..mesti lagi bagus kan..(dengan keadaan bangga)

Doc:wah bagus-bagus..waktu bila pak cik bedul gosok???

pak cik bedul:januari sekali, februari sekali,march sekali,april...bla....bla,,,bla,,, 


salam abg deryck----->\m/

Tuesday, 9 August 2011

Kesilapan orang utara semasa cakap kolumpoq..




Seringkali kita terserempak dengan orang-orang dari utara tanah air yang belajar di Ibukota yang cuba mentransformasikan diri menjadi orang Kolumpoql. Antara kesilapan yang kerap dibuat oleh mereka adalah ketika berbicara. Di sini aku nak memberi contoh kesilapan yang dibuat oleh mereka.

Ketika bertanya.
Hang nak gi mane tu Ali?
 
Ketika meminta pertolongan
Ko tolong katup pintu tu jap boleh tak?
 
Ketika marah
Kenape ko ni ketegaq sangat tanak dengar cakap orang.
 
Ketika digigit nyamuk
Sial betul la nyamuk ni ketit aku.

 
Ketika membeli air
Saye nak air nyoq sebungkus ye bang.

 
Ketika mempromosikan awek sendiri
Yang hot tu la marka aku la. lawa ke tak?

 
Ketika sendawa.
Maaf la, saye terbelahak tadi. Maklumlah tak puase.
Glosari:
Hang : kamu, awak
Katup : tutup
Ketegaq: degil
Ketit: gigit
Nyoq : kelapa
Marka : kekasih
Belahak : sendawa

Nota kecil:walau dimana pun kita berada banggalah dengan bahasa negeri masing-masing..hehe
 
 
salam abg deryck----->\m/


Suami yang kantoi



Suatu hari...seorang suami baru pulang dari meeting (sbnr nyr dating)...dan melihat isterinya menangis teresak2...

Suami : awat ni yang?



Isteri : Sudahla bang..lepaskan saja saya ni!!

Suami : Eh..awat awak ckp camtu lak??

Isteri : Saya tahu..awak ada jumpa pompuan laen kan?

Suami : Eh...apa awak ckp ni?? (terkejut sbb bini mcm dah tau perkara sebenar)

Isteri : Sudahla bang..sume nye da tebukti...ade pompuan yg jwb tepon mase sy call awak...dah byk kali..

Suami : Eerr..aaa...ba..baik la..abg mengaku..abg ade pompuan len..tp..ape yg pompuan tu ckp kt awak?

Isteri : Huh..nyampah...mentang2 sy x tau omputeh...tp sy ade hafal ape yg dier ckp..

Suami : Dier ckp ape?

Isteri : Dier ckp.."The number u have call..cannot be reached at this momment..please try again"......asal sy tepon je..dier ckp camtu...da x reti ckp mende len agaknyer..pompuan camtu pon awak nak?

Suami : .......(dlm hati) alamak...nyesal pula ngaku tadi...


salam abg deryck----->\m/

Monday, 8 August 2011

Aku,Kereta Cabuk dan Anjing Kurap part 2



cuaca tengah hari itu sangat panas dengan tiada angin bertiup serta permulaan puasa yang sangat mencabar aku pon menerangkan perkara yang sebenar kepada mak aku tentang anjing kurap tersebut..walaupun aku paham apa orang kampung akan cakap dibelakang hari nanti kepada mak aku... namun mak aku tetap memahami isi hati aku kerana niat untuk menjaga anjing kurap ini hanyalah semata-mata kerana aku masih lagi mempunyai sifat kemanusiaan..

okey setelah mak aku membenarkan aku menjaga "Si Blacky anjing kurap" nie aku dengan happynya terus pergi ke kedai untuk mencari makanan buat anjing anjing kurap ni..aku tahu binatang ni tentu lapar gila babi..aku nak suwuh dia puasa pon gerenty dia tak mau ye dak..hehe.aku letak anjing kurap nie belakang rumah dekat dalam almari dan aku pesan suwuh dia duduk diam-diam dan jangan bising.. "Blacky" nie pon duduk jela diam-diam tanpa mengeluarkan sepatah dua kata..sampainya aku di kedai aku stuck sekejap..adehh binatang nie makan apa..lupa aku nak tanya dia!!!lastly aku pikir maybe binatang nie lebih kurang kucing je kowt..so aku pon beli ikan kembung..

aku :  pak cik bagi ikan kembung 3 engget..
tokey kedai: okey..aiii awal betul beli ikan.??tak puasa ehh..
aku :    aik mana ada..saya nak bagi anjing makan lah pak cik..
tokey kedai: hang pi cari mana anjing..tak penah-penah orang bela anjing dalam kampung lagi nie..
aku :ala pak cik nanti pak cik jugak untung saya beli ikan hari-hari kat kedai pak cik..binatang pon ada nyawa jugak pak cik kesian tengok dia duduk tepi jalan sorang-sorang..
tokey kedai :(Diam sambil geleng kepala..)

Setibanya aku dirumah terus aku gerak kebelakang umah sambil jerit "Blacky,,,blacky...!!
anjing tuh terus keluar dari dalam almari..aku pon mengeluarkan seekor ikan,,nyum2..nyum2..dengan lahabnya anjing kurap nie makan..kesian aku tengok lapar bebenor binatang nie..ni mesty kes tak makan banyak hari..seekor demi seekor aku bagi "Blacky" makan..6 ekor jugak lah dia sental..!!pas tuh letak air dalam bekas bagi dia minum..gembira aku tengok anak anjing aku nie makan..setelah kenyang ekor dia gedik-gedik tu maknanya dia nak main-main lah tuh..mampos aku kalau binatang nie datang dekat nanti kena samak..aku letak balek binatang nie dalam almari dan aku ke kedai binatang sebab nak beli tali leher nanty senang cikit aku nak jaga anak anjing nie..dia pon tak lah gatal nak datang dekat-dekat aku..hehe..


macam nie lah ropenye..

balek saja dekat umah aku letak tali nie dekat leher "Blacky"..mula tuh memang binatang nie x biasa tapi dah lama-lama okey je aku tengok..time senja nak melabuhkan tirai aku letak "Blacky" dekat belakang rumah..aku pesan suwuh diam-diam..malam tuh aku bawak lah nasik lebih-lebih bukak puasa kasi dia makan..time puasa nasik tak masak..terpaksalah "Blacky"aku pon puasa jugak time malam baru bleyh makan..makanan kucing aku bagi pon dia sental gak kadang-kadang tuh..hehe..makin hari aku tengok "Blacky" semakin sihat dan semakin kenal aku..anjing akan menjaga tuannya!!betul cakap mak aku..petang-petang aku bawak "Blacky" round kampung..budak-budak apa lagi seronok lah tengok anjing kecil nie..aku bagi mandi anjing kurap nie..nampak gebu lah ckit bulu-bulu tuh..hehe

setelah 4 hari "Blacky"bersama aku..pada petang tuh jiran-jiran aku mula ada yang berdengki dan cakap kat mak aku suwuh aku lepas anjing nie..diorang cakap nanti kalau besar bising lah apa lah..aku time tuh jadi serba salah sebab aku dah syok-syok jaga "Blacky" nie last-last orang suwuh lepas..aku kalau orang cakap suwuh lepas lantak lah tapi mak aku yang suwuh..malam tuh aku tak tidur dan memikirkan adakah aku perlu melepaskan "Blacky"untuk hidup berdikari ataupun tidak..memandangkan mak aku yang beri nasihat jadi aku pon mengambil keputusan untuk melepaskan "Blacky".lagipun nanti kalau dah masuk sem baru sapa nak jaga anjing nie..

keesokan paginya tepat jam 10pagi aku bagi "Blacky"makan..kenyang-kenyang aku bagi dia makan sampai dia pon dah tak mau makan..aku cakap "aku nak lepas hang dah nie jaga diri baik-baik nanti".dengan perasaan sedih aku pon memasukkan "Blacky" kedalam guni dan membuka tali leher anjing nie..start saja enjin kereta cabuk aku "Blacky"pun bunyi aukk..aukk...aukk!!seolah-olah dia sudah tahu yang aku ingin melepaskan dia..aku mengambil keputusan untuk melepaskan "Blacky" ditempat asal dimana tempat aku menemuinya..setibanya di kawasan tersebut aku turun dari kereta dan membawa anjing kesayangan aku keluar dan aku letak di tepi tong sampah..mungkin dekat situ boleh jugak dia makan nanti."Blacky"masih lagi diam dan tidak bergerak...setelah aku masuk kedalam kereta dan mula bergerak..aku jerit"Blacky"...anjing nie kejar belakang kereta aku..time nie aku tidak lagi mampu untuk memandang pada cermin belakang..aukk..aukk..aukk..kedengaran "Blacky"menyalak..setelah beberapa saat aku cuba untuk memandang buat kali terakhir tiba-tiba sebuah lori telah mengekori dibelakang kereta aku dan terus melanggar "Blacky"aku lihat anjing kesayangan aku telah hancur dilanggar oleh lori tersebut..dengan air mata yang berlinang dan hati yang kecewa sukar untuk digambarkan..aku memberhentikan kereta dibahu jalan dan berlari kearah daging-daging yang hancur tersebut..


tak mampu untuk menaip lagi.......so paham-paham lah wahai sahabat-sahabat.. ;(
aku sayang anak anjing aku "Blacky"..


Nota kecil:sesungguhnya walaupun hanya seekor binatang dia tetap mengenal tuannya.Lebih jahil manusia itu sendiri apabila tidak mengenal akan tuhanNya.
(man arofa nafsahu faqod arofa rabahu waman arofa rabbahu fasadal jasad)-->jika manusia itu mengenal akan dirinya maka ia akan mengenal akan tuhaNya jika ia mengenal akan tuhannya maka binasalah jasadnya.(sekadar renung-renungan di bulan ramadhan)

salam abg deryck-----> \m/

Saturday, 6 August 2011

Aku,Kereta Cabuk dan Anjing Kurap



assalamualaikum..hehe..
firstly aku nak ucap selamat berpuasa kepada reader-reader yang dirahmati allah sekalian insyallah!!mudah-mudahan puasa tahun ini lebih baik daripada puasa-puasa sebelumnya..amin

memang lama gile tak taip entry-entry nie maklumlah bz..lagi pon aku nak taip pon aku tak tawu nak merepek macam dulu-dulu..so kali nie aku nak story satu kisah benar yang mana cerita nie benar-benar belaka dan ada kena mengena diantara hidup dan yang sudah meninggal dunia..

manusia sememangnya perangai tidak akan sama diantara satu sama lain...
aku lebih suka berkawan dengan binatang dan juga pokok daripada berkawan dengan manusia...hahahaha
ha taw pon terkejut!!!!

i mean bukan aku x berkawan dengan geng-geng yang lain..dan kat sini juga korang jangan salah anggap cakap aku gaduh-gaduh dengan sape-sape plak..putus cinta tu cerita lama!!haha
berkawan dengan binatang dan pokok hidup dan jiwa aku lebih tenang dan tak kusut..
hidup manusia yang kusut nie sebab terlalu banyak fikir pasal orang lain atau lebih tepat (jaga tepi kain)
kejap mengumpat sana-sini..buat fitnah sana-sini..memang manusia tidak boleh lari daripada mengikut nafsu amarah masing-masing so kena lah control-control.tambah-tambah bulan ramadhan nie..

Disini aku nak bagi satu nasihat lebih baik korang sume jangan terlibat dengan semua-semua nie..
okeh berbalik kepada story aku tadi dimana aku kawan dengan binatang dan pokok...yes memang...!!
pokok durian kat depan umah aku tuh banyak kali dah aku cakap suwuh dia berbuah...mintak-mintaklah tahun depan berbuah kalau tak berbuah alamat makan cap kapak lah..!!haha

okeh memang dekat tempat kerja aku ada bela binatang ayam,binatang tupai,binatang burung..memang best kalau time bagi makan sebijik macam seorang ayah yang penyayang..binatang-binatang ni semua diasuh dan diberi pendedahan kepada pendidikan sex dan sebagainya..

okey one day sedang aku menunggang kereta cabuk aku tuh..tiba-tiba aku tengok seekor anjing kurap dalam keadaan bahaya main tengah-tengah jalan raya..aku dengan pantas berhenti di bahu jalan untuk melihat aksi merbahaya anak anjing tersebut..anak anjing itu kehilangan ibu bapa aku rasa kerana dari segi rupa dan keadaan fizikal dia sangat sedih..!!


okeh time tuh aku tengok kenderaan yang lalu lalang banyak dan anjing tuh masih lagi berada di tengah-tengah jalan raya..sebagai seorang yang (berhati taman)aku pon dengan pantas membuka baju dan memegang anak anjing nie dengan baju adidas aku..memang pengorbanan yang sangat besar aku lakukan kerana baju tuh original..anak anjing yang kecil itu aku selamatkan dan aku letak di tepi jalan.mungkin orang yang lalu lalang tuh cakap aku superman or ultraman punya pasal lah..kecah plak.!!haha
 sumpah aku cakap anjing tu jinak sangat-sangat..!!
time aku nak balek bila start saja enjin kereta..auuuk!! aukk!! aukk!! aukk!!..anak anjing tuh mengaum..aku tengok anjing ni dah anggap aku jadi superman sebab aku selamatkan dia..
so memandangkan anjing nie masih bayi dan anak yatim piatu aku pon rasa bersalah kalau tinggal dia berseorangan..jadi aku ambil binatang anjing ni dan letak dalam guni n then terus letak dalam kereta..
dalam hati aku cakap..ini semua kerja gila,...ini semua kerja gila..memang tak ada lagi orang melayu bawak anjing naik kereta..!!shit.

tak kesahlah yang penting niat aku untuk selamatkan anjing ni..
setibanya dirumah aku pon mengeluarkan anjing ini dari dalam kereta..masih baik si anak anjing nie sebab tak keluar dari guni.. aku pikir macam mana aku nak cakap kat mak aku tentang si anjing kurap nie..kalau aku lepas kesian plak dia dah lah kecil lagi mana pandai cari makan..kalau bagi dekat orang sapa yang nak anjing kurap macam tuh..

dalam 10 minit diluar rumah sambil melihat anjing tersebut..
mak aku pun datang..HANG BAWAK BALEK BINATANG APA PLAK NIE!!!!!!
bersambung........

Nota kecil: nama anak anjing aku tuh BLACKY.

salam abg deryck----->\m/

Friday, 1 July 2011

no doubt

You and me
We used to be together
Everyday together always
I really feel
That I'm losing my best friend
I can't believe
This could be the end
It looks as though you're letting go
And if it's real
Well I don't want to know

Don't speak
I know just what you're saying
So please stop explaining
Don't tell me cause it hurts
Don't speak
I know what you're thinking
I don't need your reasons
Don't tell me cause it hurts

Our memories
Well, they can be inviting
But some are altogether
Mighty frightening
As we die, both you and I
With my head in my hands
I sit and cry

Don't speak
I know just what you're saying
So please stop explaining
Don't tell me cause it hurts (no, no, no)
Don't speak
I know what you're thinking
I don't need your reasons
Don't tell me cause it hurts

It's all ending
I gotta stop pretending who we are...
You and me I can see us dying...are we?

Don't speak
I know just what you're saying
So please stop explaining
Don't tell me cause it hurts (no, no, no)
Don't speak
I know what you're thinking
I don't need your reasons
Don't tell me cause it hurts
Don't tell me cause it hurts!
I know what you're saying
So please stop explaining

Don't speak,
don't speak,
don't speak,
oh I know what you're thinking
And I don't need your reasons
I know you're good,
I know you're good,
I know you're real good
Oh, la la la la la la La la la la la la
Don't, Don't, uh-huh Hush, hush darlin'
Hush, hush darlin' Hush, hush
don't tell me tell me cause it hurts
Hush, hush darlin' Hush, hush darlin'
Hush, hush don't tell me tell me cause it hurts

Sunday, 19 June 2011

Pantai cahaya bulan[PCB]

Pantai Cahaya Bulan
                    
             Pantai Cahaya Bulan merupakan salah sebuah pantai yang terkenal di negeri Kelantan, Malaysia. Ia terletak kira-kira 10 km dari Bandar kota bharu dan merupakan kawasan pendaratan tentera Jepun untuk menyerang British pada 8 Disember 1941. Pada suatu ketika, pantai ini dinamakanPantai Cinta Berahi, suatu nama yang dikatakan diberi oleh seorang askar british ketika dia di pantai ini pada masa Perang dunia kedua. Pada masa itu, askar tersebut sedang menderita kerana cintanya tidak berbalas. Sesetengah orang tempatan masih menggunakan nama lama ini pada hari ini, walaupun mereka lebih suka merujuk kepada pantai ini sebagai PCB.Ayuni Ibrahim(2008).
              Persisiran pantai ini adalah sejauh 1.2 kilometer. Pantai ini terkenal kerana kawasannya panjang dan lebar, dengan pasir yang cantik dan air yang jernih. Deretan pokok rhu dan pokok kelapa pula menambahkan lagi kecantikan pantai ini. Oleh itu Pantai Cahaya Bulan telah menjadi tempat perkelahan yang popular di kalangan keluarga-keluarga tempatan, khususnya pada hujung minggu. Lewat ini kunjungan pelancong yang berkunjung ke PCB semakin berkurangan kerana keadaan pantai yang dahulunya lebar dan sesuai untuk aktiviti pantai kini telah mengalami proses hakisan.Keadaan ini telah menjadi satu isu dimana ianya memberi satu isu besar dalam pelancongan di negeri Kelantan.
sebelum berlaku hakisan
selepas berlaku hakisan

                Isu hakisan ini berlaku sememangnya secara semula jadi kerana kedudukan PCB sememangnya tededah dengan Laut China Selatan dan angin monsoon timur laut yang kuat pada bulan april hingga disember.Namun apa yang mengakibatkan aktifnya proses hakisan ini juga adalah apabila adanya pembinaan break water di Pengkalan Datu dan hal ini telah mengakibatkan pecahan ombak ke kawasan pantai PCB yang menghakis pantai disini.Kawasan Bachok adalah merupakan salah satu kawasan perikanan yang terbesar di negeri Kelantan,hal ini telah membawa kepada pembinaan break water supaya kawasan ini tidak mengalami banjir musiman yang teruk kerana kawasan ini mempunyai nilai ekonomi yang tinggi.Namun mereka tidak sedar akan kesan hakisan yang berlaku di PCB yang mana kawasan pelancongan yang terkenal di negeri Kelantan pada masa dahulu.Pihak kerajaan telah mengambil langkah dengan membina HDPE tetapi ianya tidak dapat bertahan lama apabila berlakunya banjir musiman dan musnah dipukul ombak.Projek seterusnya BMS dilakukan selepas projek pertama tidak bejaya namun ianya juga turut musnah apabila tiba monsoon timur laut.Kini projek ketiga yang dilakukan iaitu mebina benteng daripada batu untuk menghalang daripada berlakunya hakisan yang lebih serius dan projek ini tampaknya lebih berkesan dan dapat mengurangkan hakisan pantai.
Keadaan fizikal
                 Keadaan PCB berlakunya hakisan yang sangat aktif dan ianya berlaku pada setiap masa dan kelebaran kawasan gigi air dengan tembok batu ialah (91kaki) dan kawasan paling minimum adalah (15kaki) manakala hamparan ombak ialah (7kali per minit).Kawasan ini telah mengalami hakisan sehingga mengakibatkan vegetasi menjadi kurang seperti pokok kelapa,pokok rhu dan tumbuhan-tumbuhan pantai yang musnah akibat proses hakisan yang berlaku sekian lama.
Infrastruktur
              Kemudahan yang disediakan di PCB untuk sektor pelancongan adalah seperti kemudahan resort dimana kini banyak telah musnah akibat proses hakisan yang berlaku dan kini jarak yang paling resort yang paling hampir dengan gigi air adalah (50kaki) dan ini menunjukkan potensi perlancongan di PCB amat kritikal.Kemudahan lain seperti tandas awam juga disediakan di kawasan pantai untuk pegunjung yang datang.Para pelancong juga boleh bermalam di chalet-chalet yang disediakan di kawasan ini.Kebanyakkan pelancong yang menginap di sini adalah daripada kalangan pelancong barat menurut sebuah buku yang bertajuk Gemilang Budaya(1996) yang membincangkan tentang kebudayaan,kesenian dan pelancongan Malaysia.Kemudahan lain seperti kedai makan disediakan yang mana menjual air kelapa muda serta makanan ringan untuk pengunjung yang datang menikmati keindahan pantai dikawasan ini.Kawasan parking kenderaan juga turut disediakan untuk memudahkan para pelancong ke PCB.

Aktiviti ekonomi
            Di pantai PCB ini juga terdapat aktiviti ekonomi lain yang menyumbang kepada tarikan pelancong ke kawasan ini apabila terdapatnya aktiviti pembuatan batik dan penjualan barangan kraftangan pada masa dahulunya dan kini tidak lagi terdapat aktivti ini disebabkan guna tanah yang kurang dikawasan ini dan tidak sesuai untuk menjalankan aktiviti ini.Pengusaha chalet juga mengambil peluang menjalankan aktiviti penginapan dan kawasan ini juga dahulunya merupakan kawasan Homestay dan ini meyumbang kepada pendapatan penduduk dimana pelancong yang ingin melakukan pelacongan Homestay di kediaman mereka.
Jaringan pengangkutan
              Kemudahan jaringan pegangkutan awam disediakan untuk sesiapa yang ingin mengunjungi PCB,dengan ini akan memudahkan pergerakan pelancong untuk kekawasan  ini sebagaimana bagi sesetengah pusat pelancongan ianya tidak menyediakan mod pengangkuta awam seperti bas dan lain-lain pengangkutan yang mana menyukarkan pelancong untuk ke kawasan ini dan ini menjurus kepada darjah ketersampaian yang tinggi untuk kekawasan ini.Dengan adanya jaringan pengangkutan yang mencukupi akan membawa kepada tarikan pelancong ke sesebuah kawasan pelancongan.


Kedudukan
             Kedudukan sesebuah kawasan pelancongan adalah merupakan salah satu faktor yang menyumbang kepada tarikan pelancongan hal ini adalah kerana sesebuah kawasan yang strategik berpotensi untuk menjadi sebuah kawasan tarikan pelancongan sebagaimana PCB adalah merupakan pantai yang berhampiran dengan pusat Bandar,

Apabila sesebuah lokasi ini berhampiran pusat Bandar ianya akan memudahkan pergerakan pelancong ke kawasan ini,dan menjurus kepada pertambahan bilangan pelancong dan pergerakan pelancong ke PCB.
Potensi
            PCB adalah merupakan kawasan pantai yang terkenal dari segi nama dan juga dari segi lokasi,ianya adalah merupakan salah satu kawasan pelancongan yang terkenal pada masa dulu dan kini kerana keindahan pantainya yang memukau sesiapa sahaja yang berkunjung ke kawasan ini malah ramai pelancong yang akan berkunjung semula untuk menikmati keindahan pantai yang sememangnya menjadi tumpuan para pelancong dari mula kawasan ini dibuka Ayuni Ibrahim(2008).Malah kedudukan PCB amat sesuai dari segi kesesuaian untuk pelancongan dan ianya juga berdekatan dengan pusat Bandar.Bagi masa akan datang potensi PCB untuk menjadi kawasan tarikan pelancongan adalah tidak dapat dijangkakan berikutan isu hakisan yang sentiasa berlaku.Pihak kerajaan perlulah membuat pemantauan dan mencari langkah yang lebih efisien dalam menanggani isu hakisan yang semakin giat berlaku supaya keadaan pantai ini dapat dijadikan kawasan tarikan pelancongan.
Cabaran
             Melihat dalam kontek cabaran bagi PCB ianya merupakan kawasan yang memerlukan kos yang tinggi untuk memulihkan kawasan ini daripada isu hakisan kerana proses hakisan ini berlaku dengan aktif yang mana telah memusnahkan banyak kawasan pantai.Tindakan yang lambat telah mengakibatkan banyak kawasan gunatanah telah musnah dihakis ombak.Dari segi kewangan juga ianya merupakan satu cabaran kerana konflik diantara kerajaan pusat dengan kerajaan negeri yang mana menyebabkan tindakan pengawasan lambat diambil sehinggakan kemusnahan pantai yang serius berlaku.Isu pencemaran pantai juga merupakan salah satu cabaran dalam kontek aktiviti pelancongan kerana apa yang terjadi di PCB ialah banyak sampah sarap yang dibuang ke dalam laut seperti botol,plastik serta bahan-bahan lain yang boleh menjadi punca terjejasnya keindahan pantai.Para pelancong tidak mempunyai kesedaran sivik untuk sama-sama menjaga keindahan pantai ini supaya ianya sentiasa berpotensi untuk dijadikan pusat pelancongan di negeri Kelantan walaupun terdapatnya tong-tong sampah yang disediakan.Dari segi keselamatan di PCB ianya merupakan kawasan yang tidak lagi selamat untuk aktiviti mandi manda kerana keadaan pantai yang semakin curam dan pukulan ombak yang kuat dan tidak menentu keadaan ini berbahaya kepada pelancong.Walaupun adanya pengawal keselamatan namun ianya masih kurang dan keadaan ini tidak selamat kepada pelancong yang ramai.Cabaran dari segi gunatanah yang kurang juga menjadi isu untuk membangunkan kawasan ini kerana banyak kawasan telah mengalami isu hakisan dan banyak resort-resort terpaksa di pindahkan sehinggakan kawasan petempatan penduduk juga terpaksa dipindahkan unutk membina sesebuah infrastruktur di kawasan ini.Cabaran ini menjadi isu dalam menjadikan PCB sebagai pusat perlancongan yang dapat bertahan pada masa akan datang namun jika adanya kesatuan dari semua pihak cabaran –cabaran ini dapat diatasi dan akan menjadikan PCB sebagai pusat pelancongan yang terkenal di peringkat antarabangsa sebagai sebuah destinasi pelancongan.

bereh boh.....cerita budak geografi UM
hasil nukilan abg deryck..tak da tiru sapa-sapa okeh.
salam abg deryck------>\m/



Sunday, 12 June 2011

fieldwork 2011


hoit assalamualaikum..
u all semua hope baek-baek saja..
sorry lah x dak masa nak update sebab hari tuh 28/5/11 aku pi kelantan maklumlah buat kajian lampangan disana..so nak story lah sikit pasal gua punya fieldwork nie..
wah first sampai kelantan dah termuntah-muntah dalam bus..cilaka lama x naik bus sumpah mabuk..haha

okeh dah puas mabuk sampai lah dekat sekolah menengah sains tengku muhammad faris petra..
nama saja sekolah sains tapi dia punya tandas dan class macam sekolah pemulihan akhlak..adehh~
tak kisahlah..

hari pertama lawatan ke bandar kota bharu(mengkaji isu alam sekitar dan manusia)
habis satu kota bharu kami jelajah..sampai orang naik risau tengok kami..hehe
hari kedua kami ke pantai cahaya bulan(mengkaji hakisan pantai proses dan kesan serta kaintannya dengan aktiviti pelancongan)kesian tengok tempat nie dah x macam pantai semua terhakis..ish2..kuasa Allah..
pantai sabak pon sama..lagi teruk..semua nie akibat daripada perubahan fizikal yang dilakukan oleh manusia sendiri bina break waterlah apa benda alah lah...geram jugak ak..

okeh hari ketiga lawatan ke Unit perancangan ekonomi negeri..
kat sini yang paling best...gua tanya satu satu soalan dekat wakil (UPEN) tergagap-gagap nak jawab pas tuh cerita merepek-repek...so disini kami tidak memalukan pihak UM lah..maruah budak-budak UM dapat dijaga..cewahh..
lepas tuh pi Bandar baru tunjung(lihat isu pembangunan bandar baru dan guna tanah)
hari keempat (kajian adapatasi banjir bagi masyarakat kota bharu)kena soal selidik,ukur sana ukur sini..penat gak ahh..but still cute..haha
hari keempat..
lawatan ke tesco kotabharu..kat sini kami lihat isu pembangunan di kawasan dataran banjir dan isu penambakan yang memberi kesan kepada penduduk kampung lembah sireh..
hari kelima...(mengkaji sosioekonomi di pasar siti khatijah berikutan kewujudan pasaraya besar tesco)kat sini bukan kaji sangat...shopping ja lebih..hehe..beli kain batik n kain pelikat dekat my mom n dad..=)

hari keenam kami membuat lawatan ke pantai tok bali...mak oiii jatuh cinta boh dekat pantai nie..cantek gile..!!pas tuh pergi pantai bisikan bayu..snap pic sampai full memory kad..adehh..
hari ketujuh sesi pebentangan..apa yang sempoi..kire group kami the best ever lah..sampai DR kami cakap dia x penah lagi bawak student yang terbaik macam group kami...syabas sahabat-sahabat sume..,miss u..peace..
apa-apa pon ak tetap rindu korang..take care..hope kamu baik-baik saja..


salam abg deryck----->\m/

Monday, 23 May 2011

selamat hari cikgu




hyep assalamualaikum..=)
 (senyum sampai telinga)

selamat hari cikgu diucApkan kepada semua cikgu-cikgu tanpa anda siapalah kami...aiceh.!!
sayang semua cikgu-cikgu aku..dari sekolah tadika sampai ke sekolah menengah...
yang aku confius lecture tuh cikgu jugak ka???
ish~mcm nie gua kena buat satu hari lain...
selamat hari lecture!!!

okeh nak story sikit..baru-baru nie kami punya geng telah menyerbu Sekolah Menengah Kebangsaan Penanti..
haru biru jadinya kalau budak-budak nie balek..
cikgu-cikgu semua gerenty senyum sampai telinga tengok kami datang...heee~~
ish biasa lah badge terbaek kat sekolah penanti katakan..
6ATAS 2 sapa ketua tingkatan..cewahhh!!
sapa pemain bola sepak..
lu pikir lah sendiri..

nak cita yang geng-geng kami dah buat satu suprise dekat cikgu-cikgu tercinta..


nie haa bawak kek bagi kat cikgu-cikgu..hee..
so apa lagi berborak-borak lah dengan cikgu-cikgu..cerita itu cerita sana,gossip sini gossip sana..
pusing-pusing satu sekolah..ish berjalan jep mesty budak-budak pandang tu yang susah tuh...
kadang-kadang terpikir jugak..hensem ke aku nie semua orang pandang jew...wahahahahahaa...

okeh dah malas nak merepek lagi...
hope cikgu-cikgu tersayang..kami semua sayang cikgu..
jasa cikgu amat kami hargai..
doakan anak-anak muridmu berjaya..hope cikgu-cikgu sekalian menjadi guru yang cemerlang..amin~



salam abg deryck------>\m/

Sunday, 22 May 2011

cuti aku cuti kamu juga..\m/



assalamualaikum 
apa cer orang-orang di sana...
hope sihat-sihat...

gua nak bagi taw yang gua dah berjaya naik kan berat  badan ke tahap yang paling world record iaitu seberat 58kg jep..!!
lantak lah janji tu dah paling berat lah..hee~
lebih kurang cam nie lah jugak!!..hahahahaa



okeh nak story lah sikit kat u all aktiviti sepanjang  aku cuti nieyh..

6 pagi---->arhhh bagun dengan perasaan baloq liat..dah kena bising selalu lambat bangun subuh..!!

7pagi----->riuh rendah suara my anak-anak sedara sebanyak 8 orang mengerumun...grrr~kacau ak tidoQ.

7 tiga suku->hantar si budak-budak p sekolah.(sambil nasihat beljar rajin-rajin taw)
 budak-budak tu pon cakap bek uncle!!

8 pagi---->bajet nak landing atas katil aku yang paling beso tuh..mak gua akan say:abg hang tolong 
pI kedai kat mak beli sayur dengan ikan lepas tuh jangan nak tidoq p cangkul rumput belakang rumah jangan nak tidoq!!! macam mana rezeki nak masuk..(kena ayat tuh gerenty aku insaf).

12tgah hari---->nak kena pi amek budak-budak senget 3 orang tuh kat sekolah tadika..

1petang----->time aku memuaskan nafsu makan.

2petang------>okeh gua kena gerak pergi kerja..mula lah tengok spanar,minyak hitam dan macam-macam 
gua dah jadi sebijik macam anak hindu sekarang..keje tengah panas.
apa ada hal janji aku mencari rezeki yang halal..keh3.

9malam----->mandi-mandi...lepas tu makan nasi dengan gelojoh..

10malam---->geng jum keluar lepak..jap tengok bola,jap lepak pantai,jap join mat rempit..bagai lah aktiviti.

12tengah malamm------>balek jep...mak aku akan cakap....:hang nie taw merayau ja esok nak bangun penyegan!!im sorry~~~~ dah masuk bilik oh my katil ur my girlfriend..!!

tu lah kerja aku hari-hari..=)
korang semua cari lah life yang best-best sikit taw..
buat lah apa-apa pon yang penting tak kacau sesape..


salam abg deryck----->\m/

Friday, 13 May 2011

balek kampung yok..^_^

assalamualaikum..
ceh baru balek dari jumpa my geng..
meleleh-leleh ayaq mata bukan sebab ape...
gua nak balik kampung..

yeahh..!!
perasaan excited..tapi nak jugak emo dan tacing..
orang kalau dah dapat balik kampung mesty happy kan...
meh time aku nek sodih plak bila tinggalkan my best partner etcetera geng...
memang korang the best ever lah..

buat sahabat-sahabat seperjuangan di UM..
 korang yang aku SAYANG hope korang baik-baik saja..*ayat kak gumok pinjam sat taw.=)
next sem jumpe lagi bercumbu semula okeh...keh3.

harap pulang dengan keadaan sihat datang semula pon sihat-sihat jep~
tak pa kalau korang rindu aku..aku mesej korang..
kalau dah balek ke tempat sendiri nieyh hope korang semua gunakan kesempatan tuh untuk puaskan nafsu korang bersama keluarga tersayang dan satu lagi jumpa lah sahabat handai yang pulang dari perantauan..
mesty diorg pon rindukan korang...

hah macam aku nieyh belum balek lagi dah budak-budak excited nak buat reunion..dont worry abg deryck mesty join...miss u all...
nanty jarang lah nak update blog sebab gua kena kerja...
selalu kalau cuti mesty p cari kerja...kalau dak mak gua bising lah..besalah anak laki-laki dia nak suwuh beljar jadi bapak orang lah tuh.keh3..tak lupa jugak dapat gaji jangan plak nak bershopping...bagi lah 2-3rat dekat mak bapak...kesian dorang...memang diorang tak mintak tapi sendiri paham lah der...

my beloved village..<3

okeh korang-korang jaga diri baik..
jangan nakal-nakal...
moga kita bejumpa lagi...=)miss u ketat pluS+~ xoxo..


salam abg deryck------> \m/

Tuesday, 10 May 2011

cerita TACING budak UM..

assalamulaikum...
hari nie ak baca blog kak salmah...
wah mula-mula pikir apa mood jiwang minah ni nak mengarut...
lastly dia cita pasal sahabat...
aduh serius ak tertacing dengan ayat tuh...

walaupun ak x habis beljar lagi dan masih panjang perjalanan aku dalam mencari ilmu tapi aku dapat rasa tempias dan bahang apabila berlakunya perpisahan antara sahabat...
betul kata kak salmah kawan kat mana-mana boleh cari tapi sahabat bukan mudah nak cari...

aku memamg banyak kawan tapi nak cari seorang yang bernama sahabat nie agak susah...
kenangan bersama waktu belajar,gaduh-gaduh manja,kenangan pahit,kenagan manis...
nak p mana-mana pon sekali...so kat sini aku dapat rasa mesty bila dah berpisah susah nak jumpa dan kadangkala sunyi sebab tak dak lagi tempat unutk luah perasaan,story pasal cinta,story pasal komik...ye dak kak salmah...

masing-masing dah jauh...
tapi tak kesah lah apa-apa pun yang aku tacing kat sini aku pon nanti akan berpisah jugak dengan sahabat-sahabat aku...so aku akan make sure aku happy beljar dekat UM dan enjoy sepuas-puasnya dengan apa yang aku lalui sekarang...walaupun aku tak habis beljar lagi aku nanges-nanges dah nie...
ish awat yang hati taman sangat tah...

aku harap kak salmah dan kawan-kawan yang ala-ala gangster yakuza akan terus bersahabat walaupun jauh kat mana sekali pon...jangan nanti dah dapat kawan baru sahabat dilupakan...
selalunya manusia akan jadi macam tuh...tapi aku taw mereka-mereka nie boleh meneruskan persahabatan sesama mereka....

pic curi dari blog kak mok..=)

so akhir kata dari abg deryck..wa rindu sama kak gemok(my sister senget) dan kawan-kawannya yang(cool)..
hope u all doa-doakan adikmu berjaya okeh..
moga berjaya dalam alam pekerjaan taw...
kalau nak sambung belajar make sure p JEPUN saja...
jepun the best place...nanti kalau pakai kimono tunjuk gambar...keh3..

teman akan memberimu senyuman
tapi seorang sahabat akan memberi mu kebahagiaan

teman akan memberimu setangkai mawar
tetapi sahabat memberikanmu rangkai melati

teman akan menikammu dari belakang
tetapi sahabat menampar mu dari depan..

teman akan menceritakan yang tidak benar tentang dirimu
tetapi sahabat akan tutup mulut tentang kesalahan mu

teman hanya menerima kelebihan mu
tetapi sahabat akan menerima kekuranganmu

1000 teman datang saat kamu tertawa
tetapi seorang sahabat akan datang di saat kamu berderai air mata..

so cari lah sahabat yang setia bukan kawan yang setia.~~


okeh dah sedih tacing bagai orait salam rindu dari abg deryck...BEST OF SETSUKO!!
hope bertemu lagi...sob3.~~



salam abg deryck------>\m/

Saturday, 7 May 2011

music life part 1



Gud mowning,gud afternoon dan selmat malam...
kepada reader dan kasi stalker yang dikasihi hari ini gue nak stodry about music..*ceh mesty seronok kan..

Music kalau korang nak tawu gua dari kecik-kecik dah layan music..
masa dok tengah hisap puting..mak aku akan nyayi lagu-lagu saloma lah semua tuh....aku pon angguk lah kepala...tapi kalau time mak aku nyayi lagu sedih aku nanges lah...---->(padahal dia nak pujuk aku suwuh diam)..

setelah ak pon dah besar sikit dalam umur 6 tahun aku layan lagi music...wa cakap sama lu x penah stop...masa ni layan lagu rancak sikit..."tepuk amai-amai belalang kupu-kupu adik jangan nanges nanty mak upah susu" hah macam tuh lah aku menyayi...(comel kan3)..

pas tuh dah agak besar sikit masuk sekolah rendah...
dah x boleh layan music..time ni kena layan nasyid lah plak...
nak buat macam mana kan dah suara merdu mesty lah cikgu suwuh aku jadi ketua..so banyak lah kiteorang menang time tuh...seingat aku lagu *hijjaz fatamorgana"...menang satu penang woo..=)
bukan takat nasyid tilawah,hafazan semua aku yang kena...mybe sebab aku masa time tuh pakai kopiah...bab-bab ni semua diorang bagi kat aku...aku bedal jela janji dapat hadiah...hehe

hah time dah beso lain jadiknya...masuk sekolah menengah cikgu suwuh bantai aku masuk nasyid aku dah x mau...kawan-kawan aku lah ni suka mengajar...jiwa muda bhai mesty lah tak mau dah jadi macam tuh..
cikgu sampai tension..lantak lah,..time nih aku layan rock kapak...hahha
senget gak kalau layan lagu-lagu nieyh..kalau cikgu tak dak gerenty memekak dalam class...semua time tuh akan tulis lirik lagu dalam buku sekolah...aku dah banyak kali kantoi...
cikgu tarik telinga sampai capang telinga aku...semua salah cikgu lah ni...grrr~~

masa form 3 nieyh...aku dah kurang sikit layan kapak mengapak nieyh..aku layan lagu ala-ala pop rock plak..hehe..maklumlah dah besoo..masa nieyh jugak lah aku layan guitar...

lebih kurang macam ni lah ropanya...

masa ni nak beljar maen guitar susah bebenor..nak beljar pegang chord lagi...nak beljar scrumming lagi...
masa nieyh nak khatam lagu keluang man pon tergagap2..hehe

okeh masa aku time form 6 nak dijadikan cerita ada satu sesi uji bakat idola P Ramlee dekat penang...so cikgu sedang mencari lah sapa yang nak masuk...aku time tuh masuk bukan apa saja nak tunjuk hero dekat sorang minah ni...hahaha

CIK BLURR JANGAN GELAK AKU TAW HANG KENAI MINAH NIE..~~

okeh masa time nieyh semua kena menyayi lagu P Ramlee...aku pon balek practice lah kat umah siap beli cd karaoke lagi...lagu *jangan tinggal daku"aku ingat lagi...hahaha
aku pon beljar lah buat suara mcm P Ramlee sebijik katak gak jadinya...keh3...

so masa time uji bakat nieyh dekat auditorium P ramlee dekat penang...gila cuak time nieyh ramai gila orang...wah aku dah banyak kali kencing time tuh..dah lah yang jadi juri semua orang0orang yang berlakon lah apa semua..

time nak reheasal lah katakan tiba-tiba cd untuk lagu "jangan tinggal daku tuh diorg tak ada"dalam hati aku menyumpah bagai dah...dah lah tinggal lagi setengah jam..so diorg cakap kena tukar lagu...
aku pilih lagu "jeritan batinku"mak oii mati aku...so merayau lah cari lirik...dah lah penah dengar sikit-sikit ja...nak kena feeling lagi...dalam hati aku cakap kalau aku kencing atas pentas mintak-mintak lah tak masuk television..
so tiba time aku...aku pon nyayi lah ramai orang tengok...aku nyayi tengok muka juri je..muka audien aku sikit tak...
dah selesai diorg cakap keputusan dalam masa seminggu ..kalau dapat kena datang KL..
aku time tuh dah abis semua tak pikir lagi pasal benda-benda alah ni..
so satu hari nie ak tengah tdo...dapat satu panggilan...
maklumlah tengah mamai time tuh...sorg mamat mana tah call aku cakap "cik berjaya dalam ujibakat"so yang aku tengah mamai nie teros sound saya x penah masuk uji bakat n then aku terus letak..senget gak time tuh...lepas bangun tdo aku check-check balek aduhh macam mana aku boleh sound mamat tuh...akud apat lah kalau macam tuh...{hebat kan}..
pas tuh bagi taw abah aku...sekali dia cakap "tak payah nak gatai-gatai...hang masuk nasyid lagi baguih"..mak aku plak.:'"abg hang tak payah lah nak p jauh-jauh mak risau" so aku pon buat muka tenuk..


okeh weh nak p library dulu,..nanti aku sambung story.....

salam abg deryck------>\m/

Thursday, 5 May 2011

mari-mari ini barang rm13000 ini satu kilo 3 ringgit"mau jual ka??

Hari-hari mesty ada entry baru kan...
lantak lah aku gila menaip apa ada hal~~
okep ak nak tunjuk barang ni je kat korang..
mana lah tawu berkenan dihati..cer usyar~~
hah ni letak kat kasut...mcm2 colour ada...






hah ni letak dekat kepala...

ni letak kat beg dengan kat tudung pon cun...


mana taw kak peah dan abg sudin berkenan...barang-barang ni semua kak-kak abg deryck yang buat...
depa-depa ny rajin bukan maen buat benda ni maklumlah nak cari side income..kalau korang nak jual pon boleh..tak ada masalah...untung woo sebab kalau beli dekat diorg dapat murah dan lagi satu tak ada orang tengah...


kalau berminat call num nie...0134700768---kak ina--


salam abg deryck------>\m/

Wednesday, 4 May 2011

naik basikal n jalan kaki mcm jepun

salam apa kabo semua good morning n salam satu world....

okeh abg deryck malas nak taip panjang-panjang..
bukan sebab apa nanty korang tak paham apa abg deryck merapu..

awal-awal pagi dah bising pasal minyak naik..
so kalau minyak naik harga boxer,kasut dan guitar mesty lah naik..
sumpah abg deryck marah mcm ni...
grrrr~~

ala naik cikit je pon baru 20sen...kita semua kan kaya-kaya belako..ehhee 
apa ada hal..

sebenarnya abg deryck malas nak kecoh nanty orang cakap budak ni berpolitik lobih...
sebab tu diam je dari tadi dengar si roomate-roomate ni memekak pasal minyak...
semuanya nak tunjuk pandai lah pasal-pasal soal minyak ni..

weh what the fish korang budak-budak engine so jangan nak buat big head lah ni abg deryck budak geografi...keh3 hidup geografi...siap amek geografi politik dan geografi pilihanraya lagi...hebat kan!!=)
sebenarnya bukan minat sangat politik ni..

sebut pasal politik mesty orang akan cakap suck...yeah aku setuju dan aku juga tak setuju..
okeh apa yang aku paham dalam pengajian aku dalam bidang politik ni adalah----->definisi politik "apa juga alasan yang kita berikan dalam aspek kehidupan" tak kira lah korang menipu kew apa kejadah korang punya mainan politik lah tuh" lagi satu dalam politik kita mesty nak kuasa----->definisi kuasa"matlamat menghalalkan cara" hah sebut pasal ni mmg korang faham kan..tak nak lah sebut panjang-panjang.

memang politik ni bagi aku rumit sikit sebab ianya bergantung keatas individu yang memerintah itu sendiri sama ada dia mempunyai sikap untuk membantu ataupun demi kepentingan peribadi...
(manusia kalau dah diatas mesty lah yang baik jadi kejam ye dok)
jangan marah..ni just pendapat.

okeh nak cerita sikit kerelevenan pasal isu-isu minyak ny..korang lepas ni pikir-pikir sendiri lah yoo..
malaysia negara pengeluar minyak,wah banyak benor diorang jumpa minyak kan..hari-hari bertong-tong minyak di sedut kat tengah laut tuh..
so minyak malaysia ni letak dekat mana lagi kalau dok dijual kat negara-negara luar...mahal plak tuh minyak malaysia sebab minyak malaysia orang panggil apa kejadah ehh "sweet apa tah lupa dah aku"..
minyak malaysia ni jet-jet dan kapal terbang ja pakai..yang kita guna dekat kereta dan motosikal ni minyak yang low class saja..

so x nak panjang-panjang cerita cuba korang pikir :
1.minyak malaysia berkualiti.
2.minyak malaysia mahal.

so apa lagi mesty lah untung bhai kalau jual minyak...
aku pon nak jual kalau mcm tuh..haha

kalau dipikir dengan logik akal macam mana harga boleh naik...
kalau cakap pasal harga minyak naik mesty orang cakap "arhh ko mana tawu harga minyak dunia naik tinggi tuh"weh what the fish apa tenuk budak ny....kalau dah harga minyak dunia naik mesty lah malaysia jual minyak lagi mahal lagi untung lagi kaya..kan harga minyak dunia tengah mahal..konon ckp minyak semakin berkurangan..weh belajar geografi dlu lah bhai...:"doc tan cheng hong" mengajar aku geografi ekonomi dia bagi taw minyak tidak akan habis kecuali tidak ada usaha untuk mencari kawasan baru..

so kemana perginya hasil minyak :
tabaek punya!!!

so lepas ini kita semua buat kenderaan macam ni 
ingat jangan pakai "tenuk"kesian kat tenuk-tenuk aku nanti...keh3

okeh tepuk dada tanya selera dan selamat beramal....belajar rajin-rajin nanti kalau dah jadi pemimpin...ingatlah orang-orang bawahan semuanya bergantung kepada individu itu sendiri..
kalau baik maka baik lah jadinya,kalau buruk,maka buruklah jadinya...x puas ati comment saja kat bawah gua open minded dont worry..


salam abg deryck------->\m/



nasihat abg deryck~~

walaweh abg deryck tengah bosan tahap tenuk ni..
so kalau bosan apa lagi study pon dah x buleh masuk ilmu tepu dalam kepala otak ny..dah bajet dapat 5 flat dah...so nasihat ak korang x yah study n x payah nak paksa-paksa nak study..buat letih mata korang je men "tenuk" nota-nota atas meja tuh..cube korang jangan jadi mengelabah and menipu diri sendiri...hah nak cita sikit pasal tpu-tpu diri sendiri ny..

korang ny dah berumur dah nak masuk golongan 'vetrina" jangan lah nak tpu diri sendiri sangat...tambah-tambah time study...ya Allah tu pun nak kelentong..ko kelentong p lah sedozen tenuk pon apa ade hal kat ak...ko yg jadik benak!!keh2~~

so....  sebenarnya tpu menipu ny bermula apabila kita dah bosan dan x dak mood nak study tapi dah tengok si awek-awek ramai study korang pon nak tunjuk hebat kan so buat-buat lah muka kerang bertelur tuh konon-konon khusuk lah sedang study..lagi satu awek telefon...."abg-abg cepat p study kalau x study nty ayg x mau makan cendol ngn abg"what the fish yang si kayu balak ni pon paksalah diri...hahha~~.jangan nak harap dapat A..!!silap-silap hari repeat lagi 4 sem..haha~~amboi ang abg deryck sdap mengata orang hang pon sama...ehehe~~tu dlu2 jalah,,hee~

bukan apa kadang-kadang ak geram jugak nak study pon nak menipu-menipu...cer buat betul-betul baru berkat---->tenuk-tenuk pon mesty syg kat korang...eheh..

hah cer tengok si mamat ny...berbulu jugak ak tengok takat pegang buku nak study tepi taman bunga nak bajet cari ketenangan bagai ~~sudah lah jangan nak kelentong ak..ak dah try dah semua ny..x dak apa yang best pon lah buang masa je deh!!balek umah kepala otak jadi tenuk apa pon x dapat..what the fist...semua hanya lakonan..bak kata dr abidin yang mengajar ak subjek GIS dia ada berpesan'so kamu semua bermasalah lah,sebab kamu tpu saya kamu x study lepas tuh kamu tpu diri kamu sendiri plak tuh sbb tuh kamu asyik gagal'ayat tuh makan dalam bai~~mmg betul ckp dia...study biar ikhlas dan jgn nak berlakon-berlakon..time study korang study betul..time nak maen mampoih p lah ape ada hal ngn ak...ehehe.~~

cer tru mcm abg deryck ny x bleyh study x payah study apa ade hal~~abis terok x bleyh jawab exam...so x berdosa...x tpu diri sendiri...nty dah ada mood study balek...baru lah best...sebelum study tuh cuba baca doa dlu...tengok masa zaman sekolah sebelum class semua bangun baca doa....sbb tu lah berkat dapat masuk unibesiti...pas tu dok hairan sebab apa masuk unibesiti jadi ssh nak score..ny lah satu sebab dia...ketegaq!!!ak gtaw x mau dengaq...x caya ampa try...ehehe...aih ak marah ampa lah jangan nges....cer jadi kerang balek...

kan cuweet...~~ehhee..
okeh lah weh sebenarnya abg dercyk nak cita pasal "music" tapi memandangkan abg deryck buat intro dah tersasar dari objektif so next entry abg deryck cerita kat korang pasal  music life abg deryck k...selamat maju jaya..doa abg deryck berjaya sama sem ny make sure sapa yang baca blog abg deryck dapat dean list.aminnnnnnnn~~~..oke ganbatte!!!!study betul-betul jujur dalam perbuatan bak kata lagu ukays..hehe
selamat maju jaya..x moo tension-tension....x moo,tamoo...


salam abg deryck------->\m/ 



Tuesday, 3 May 2011

kerbau rempit.~~

assalamualaikum dan salam sejahtera...
kalau abg najib die mesty bagi salam satu malaysia...okeh kalau ak plak ak akan bagi salam satu world..wah class gila.. baru style kan...besa lah abg deryck mesty style..kan abg deryck hensem*hidung beso plak tu..keh3..

so tujuan ak menaip kali nie bukan apa sangat ak tengah ketagih sumpah ketagih gila nak merepek-merepek kat dalam burger ny..."masalah-masalah".... x pa2 besok ak study taw abg sudin dan kak peah..jgn lah marah-marah...nty ak nanges..tengok2 mulut pun muncung dah ny..jangan lah bagi ak jadik tenuk malam-malam buta ny..

okeh berbalik kepada story ak tadi ak masih lagi x mencapai objektif penaipan lagi ny kan...ampa mesty tension kan ak lambat tumbuk garisan..[punch line]...heh~so ak nak story sikit pasal zaman rempit ak ny...ish kalau nak ceritakan pasal rempit ny...haish sampai besok x abis ny...kalau secara ringkas nak cita maksud rempit ny sebenarnya rotan yang diberi nama rempit..so budak-budak gatai merenyam p buat satu pertubuhan menjadi geng-geng mat motor ny...sebenarnya rempit ny bukan jahat pon...bak kata abg NAN PIT...kerana "itik nila seekor abis ayam berak kapur"..begitulah ibaratnya...
cer tengok ayam ny marah ak amek gambar dia tengah berak...tu lah hang ayam len kali makan kapur banyak-banyak lagi...kesian kat cikgu-cikgu sekolah nak menulis x bleyh abis semua kapur hang nak telan...yeahhh padan muka ang...ak seronok..!!!

hah ak dah lupa kat mana aku tadi ar...adoii tu lah melalut x tentu arah..sowi kak peah dan abg sudin saya x sengaja...okeh tadi ak cakap kerana "itik nila seekor abis semua ayam berak kapur"

so macam tulah mat rempit ny di salah taksirkan...yang polis-polis jalanan ny asyik nak tngkap orang nek moto..bawak slow salah bawak laju salah..... nek moto ja mesty dia nak tahan..ak ny dah lah takut polis...kalau ak x buat salah pon gerenty ak bedal 140km/j...dunt worry abg deryck mat rapit sejati mana jalan semua abg mesty lepas punya...hahha...mesty kalau dah terlepas ak akan ckp come baby come to papa...hahaha...
padan muka hang polis---->len kali nak jadi polis kena jadi mat rempit dlu...yang ak nak cita ny si polis-polis boleh suspect korang jadi mat rempit ni atas satu sebab korang nak taw sebab apa...x kira lah korang nek moto kapcai c70,cepai@ex5,tupai 125z,abg Z or ducati sekali pon korang please lah jangan pakai benda nie...

mesty dia tahan sebab dia ingat korang x pakai helmet..haha...x da lah yang ak maksudkan ny helmet MS 88 letak sticker putih dekat vizer..huh semua tuh mat rempit sejati tuh...

ak dlu2 p bedal sticker putih yang mak ak nak buat gubah atau hantaran orang kawen tuh... siap lah ak kalau dia taw...mak cek minta maaf nah~~lany x buat dah..huhu

so masa zaman rempit ak tuh korang kalau gua cita mesty lu orang x caya punya....apa skill gua x penah buat???seret kepala??willly sambil lepas tngan sebelah??mencanak kan tayar belakang??meniarap bagai kera kelaparan..semua gua dah try...huh masa tuh moto bagaikan dunia yang tanpa sempadan bagi ak...rempit punya rempit sampai satu hari ny nak dijadikan cerita...jeng jeng jeng..~~~

ak ponteng sekolah masa tuh dalam form 5 kowt kalau x silap...ak dengan member-member ny dah rancang baek punya program...nak p mandy air terjun...ish jgn lah ada adik-beradik ak baca nty mampoih ak!!!kalau ada pon mintak maaf nah..cek x sengaja...keh3..

masa tu kami dalam 10 orang dekat separuh kelas jugak lah ponteng ni semua gara-gara ada class cikgu kiah lah ny...kerja sekolah ak x buat..takot kena sental ngn skuad merotan ak x jadik p lah sekolah hari tuh..x pa ada alasan mak ak gerenty x marah...hahah..pandai kan ak..>>hee..

so kami pon berkonvo lah ramai-ramai naik moto...biasa lah zaman rempit katakan apa lagi abg deryck mesty lah ddk depan sekali...nak tunjuk cun n stylo ny ak dengan pantas nya melambungkan moto ak sampai terangkat tayar depan...wah bergaya di jalanan lah katakan...time tu kereta x dak....so ak pon slumber bedal dalam 3 tiang lebih gak lah.....elok nak sampai ke tiang yang keempat sekali ak tengok depan ehh apa benatang plak tu...
rempit kerbau!!

sekali kedegang!!!!!!!!!!!!!!!kroh,kroh,kroh,kroh....bunyi si kerbau ny sedang mengaum kesakitan..yang ak dah lepas dalam semak tepi longkang...arhhh abis moto ak~~~ dalam hati pikir ahh balek kena rotan...apa alasan ak nak bagi nih...huh masalah besar ny...apa ak nak jawab dah lah seluar sekolah terkoyak dekat bontot...
x bleyh dah naik moto dah lepas ny mesty mak ak x bagi dah naik..time tu mcm2 ak pikir....ak pon dengan muka bersimpati mintaklah kawan-kawan ak yang lain ny tolong ak...tapi hampeh diorang datang pastu gelak mcm kerbau..sampai berguling-guling si bedol dengan si ramli gelak kat ak....dasar kawan sejati lah ny...cibet lah ampa...

sejak pada itulah aku x mau rempit-rempit dah..sebab ak dilabelkan rempit kerbau!  dan di saat itulah bermulanya persaraan ak sebagai seorang mat rempit sejati...sekarang gua nek moto slow saja sopan santun dan berbudi bahasa...


apa ada hal terima kasih jugak lah kepada bintang kerbau....jasamu amat ku kenang...walaweh gua kena cau dlu hari dah mula melabuh tirai....mata dah jadi siput sedut...so apa2 x puas ati comment saja~~adios..


salam abg deryck-----> \m/